انجام کلیه خدمات اداری

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران

تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران

تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران

تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران حداکثر تا ۲ سال برای پیمانکارانی صادر می شود، که دارای گواهینامه مذکور بوده اند و هیچگونه تغییراتی که منجر به خدشه در ماهیت حقوقی، نوع فعالیت و توان فنی و مالی شرکت شده باشد، نداشته باشد.

شرایط تمدید صلاحیت شرکت های پیمانکار:

  1. سهام شرکت به گونه ای تغییر نکرده باشد که موجب تغییر نوع شرکت شده باشد.
  2. اکثریت هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تغییر نکرده باشند (با ارایه روزنامه رسمی کشور). حالت چرخشی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل مانعی ندارد. (در صورت تغییرات حداقلی هیات مدیره باید شرایط آیین نامه، از قبیل ۲/۳ اعضا هیات مدیره و مدیرعامل لیسانس و امتیاز نفرات جابجا شده، تامین باشد)
  3. افراد امتیاز آور (مدیرعامل، هیات مدیره و کارکنان) شرکت با افراد امتیاز آور (مدیرعامل، هیات مدیره و کارکنان) شرکت های دیگر (مشاور و پیمانکار) تلاقی نداشته باشند.
  4. در ۲ سال گذشته کار خاتمه یافته یا در دست انجام داشته باشند؛ به عبارتی غیرفعال و راکد نبوده باشند.
  5. پرونده اطلاعات شرکت پیمانکاری در سامانه ساجات ثبت و تکمیل شده و برای معاونت ارسال نموده باشند.
  6. سقف ۲ سال تمدید را پر نکرده باشد (مصوبه شماره ۱۸۰۶۱۷ / ت ۴۱۳۸۹ ه مورخ ۷ / ۱۰ / ۱۳۸۷ هیات محترم وزیران)

سخن پایانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران می توانید با شماره های مندرج در هدر سایت تماس گرفته و از راهنمایی مشاورین اداره ثبت شرکت ها یکتا بهره ببرید.



09123438517                                09124991554

02634218018                                02634218017

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری طی مراحل زیر انجام میگیرد:

  1. تعهد نامه سازمان یا تعهد نامه محضری و تعهد نامه منع مداخله کارکنان دولت.قابل ذکر است که تعهد نامه محضری برای کلیه اعضای هیئت مدیره الزامی است.
  2. جهت اخذ رتبه، تقاضای رتبه بندی در سربرگ شرکت با شماره تلفن و آدرس شرکت می بایستی با آخرین آدرس طبق روزنامه برابر باشد.
  3. اصل گواهینامه رتبه بندی در صورت دارا بودن رتبه قبلی
  4. کپی برابر اصل کلیه روزنامه های رسمی و اوراق ثبتی شامل: شرکتنامه و تقاضانامه، اساسنامه از طریق اداره ثبت شرکت ها
  5. آخرین صورتجلسه سهامداران
  6. کپی شناسنامه و کارت ملی و مدارک تحصیلی در قطع A4 .
  7. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی و اصل مدارک تحصیلی جهت بازدید کارشناس
  8. کپی کارت پایان خدمت فارغ التحصیلان تا ۳ سال گذشته
  9. آدرس و شماره تلفن افراد امتیاز آور و سهام داران ۵% و زیر ۵% سهم در سربرگی که دارای شماره تاریخ و آدرس باشد
  10. اصل پرینت گواهی تامین اجتماعی
  11. سابقه کار شرکت های نامبرده در پرینت تامین اجتماعی جهت اخذ رتبه پیمانکاری با ذکر نوع فعالیت و سمت فرد درآن شرکت (همراه داشتن آدرس و تلفن در سربرگ آن شرکت و شماره و تاریخ الزامی می باشد) شرکت های مذکور یا دارای رتبه بوده و یا نمونه قرارداد ارائه گردد
  12. کپی موافقتنامه یا قرارداد بهمراه  تاییدیه کارکردها (پشت هر پیمان)
  13. تاییدیه کارکردها شامل:مفاصا حساب بیمه، سند ذیحسابی، آخرین صورت وضعیت تایید شده توسط کارفرمای اصلی بهمراه نامه گواهی تایید کار انجام شده در سربرگ کارفرما
  14. اظهارنامه مالیاتی تایید شده توسط سرممیز مالیاتی مربوطه شامل ترازنامه و جدول شماره ۶ همچنین جدول سود و زیان یا جدول شماره ۵

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره جهت اخذ رتبه بندی شرکت های پیمانکاری ، با همکاران ما با شماره ۳۴۲۱۸۰۱۸-(۰۲۶) تماس بگیرید.با افتخار،همکاران ما بصورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستند.

رزومه شرکت قانون مداران یکتا در رتبه بندی

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

ثبت شرکتها - رتبه بندی شرکتها

ثبت شرکت
ثبت شرکت

ثبت شرکت به دلیل تبدیل شدن یک یا چند فرد به یه موسسه و یا شرکت می باشد و این سوال ها شاید برای شما به وجود آید:

  •  چرا باید یه موسسه و یا شرکت تاسیس کنیم؟
  • چرا باید شرکت ثبت کنیم؟
  • مزیت های ثبت شرکت چیست؟ و آیا ثبت شرکت معایبی نیز دارد؟
  • آیا ثبت شرکت و موسسه به کسب کار شما کمکی خواهد کرد یا خیر؟
  • برای ثبت شرکت از کجا باید شروع کنیم؟
  • زمان ثبت شرکت چقدر خواهد بود؟
  • هزینه ثبت شرکت چقدر می باشد و به چه عواملی بستگی دارد؟
  • برای ثبت شرکت به چه مدارکی نیاز است؟
  • تفاوت شرکت ها در چیست؟
  • شرکت های فعال در ایران به چند دسته تقسیم بندی میشوند؟
  • کدام نوع شرکت می تواند در راستای فعالیت کسب و کار شما به شما کمک کند؟
  • هر کسی می تواند شرکت ثبت کند؟
  • و سوالات متداول و کسترده دیگر که برای شروع برای هر فردی به وجود می آید

در این فرایند شرکت ما با سالها تجربه در زمینه ثبت شرکت و کلیه خدمات اداری زیر مجموعه آن میتواند شما را در راستای موفقیت یاری نماید.

اولین قدم را محکم و با توجه به تجربه یک دهه ما در زمینه ثبت شرکت  بردارید

قدم اول: شناخت شما از  شرکت چیست؟

شرکت و موسسه یک یا چند شخص با سرمایه گذاری عده ای به صورت شریک یا سهامدار در زمینه فعالیت شما به منظور افزایش سرمایه و به دست آوردن سود و  تقسیم آن با توجه به میزان سرمایه اولیه و سهام هر یک از سهامداران می باشد.

قدم دوم : دلایل ایجاد شرکت(ثبت شرکت)

تمام  افرادی که به دنبال ثبت شرکت می باشند، به دنبال کسب درآمد بهتر، سود بهتر و اعتبار بیشتر و توسعه فعالیت خود در ابعاد بزرگتر و گسترده تر می باشند. انجام امور اقتصادی مختلف در مورد گوناگون شاید برای شما به عنوان یه فرد امکان پذیر نباشد اما برای شرکت شما قابل امکان می باشد که این امور به صورت گسترده در بخش های ذیل به اصلاع شما میرسد

  • اخذ کد اقتصادی
  • اخذ کارت بازرگانی
  • رتبه بندی شرکت
  • ثبت برند
  • ثبت علائم تجاری
  • تغییرات شرکت
  • اخذ جواز
  • و غیره

میباشد که در مجموع به انجام امور اقتصادی گوناگون مانند:

  • امور بازرگانی
  • درمانی
  • خدماتی
  • خرید و فروش
  • مشاور
  • شرکتهای عمرانی
  • و…

می تواند توسط اشخاص حقیقی بصورت خیلی کلان تر و با کیفیت بهتر انجام گیرد. ثبت شرکت به افراد این قابلیت را می دهد که از دانش و تخصص خود و دیگران در قالب یک مجموعه و شرکت استفاده کنند. افراد به طور کلی به صورت گروهی به انجام یک فعالیت می پردازند اما ثبت شرکت و در قالب یک شرکت فعالیت کردن به انها  این امکان را می دهد که در میزان اعتبار و یکسان سازی نام مجموعه کمک کند تا سرعت کار آنها و کیفیک تداوم یابد. و وقتی اعتبار یک مجموعه بالا میرود اسم شرکت که افراد تحت نام شرکت فعالیت میکنن مشتریان بیشتری به سمت سوی شرکت شما می آیند که این امر باعث افزایش ارتقا رتبه شرکت شما نیز می شود.

اما این تنها دلیل برای ثبت شرکت برای شما نمی باشد. شما برای ورود بازارها نیاز به داشتن یک شرکت و موسسه  می باشد. در دولت جمهوری اسلامی ایران نیز برای  افرادی که قصد ایجاد یک شرکت را داشته باشند تسهیلات و تشویق های بسیاری در نظر گرفته است. تسهیلاتی که شرکت می تواند از بانک دریافت کند که این تسهیلات با درصد بسیار کمی برای شرکتها قابل دسترس است و از احترام و جایگاه ویژه ای برخوردار می شوند.

استفاده از امکانات و دانش گروهی و تسهیلات توان بیشتری را برای عقد قراردادهای بزرگتر و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری باعث سود بیشتر و اعتبار بالاتر برای شرکت شما می باشد.

افزایش سرمایه شرکت
افزایش سرمایه شرکت

اگر شما به عنوان یک فرد بخواهید وارد بسیاری از بازارها شوید نمی توانید به عنوان مثال در بسیاری از مزایده ها و مناقصات کشوری که شکل میگیرد وارد شوید. برای ورود شما باید در قالب یک شرکت حقوقی وارد مناقصه شوید به شکل دیوار بسیاری از شرکت های شناخته شده در سر تا سر ایران برای عقد قرارداد با یک شرکت به صورت حقوقی می باشد وارد مذاکره می شوند. دلیل این کار بسیار مشخص است ایجاد حس اعتماد بیشتر بین شما و مشتریانتان و وجهه قانونی پیدا کردن موضوع چرا که شرکت های حقوقی بسیار متعهد تر و با اعتبار تر از شخص حقیقی می باشند و حساسیت بسیاری را می تواند در صورت عدم تعهد شرکت به تعهدات خود از مراجع قانونی پیگیری نمایند. اگر این قرارداد با فرد حقیقی بسته شود نه تنها امکان شکایت و پیگیری حق خود را ندارند حتی در صورتیکه توانند از وی شکایتی را هم انجام دهند اغلب توان پرداخت خسارات وارده به شرکت را ندارند پس کاملا منطقی است اعتبار کسب کار شما در قالب یک مجموعه کاملا بیشر از اعتبار شما به عنوان یک فرد باشد.

ایجاد یک شرکت در زمینه فعالیت شما نه تنها برای سهام دارها سود تصاعدی به همراه دارد و اعتبار بیشتری کسب می کنند، در پی جذب بیشتر مشتری و قراردادهای بیشتر و انجام پروژه های مهمتر افزایش یافته و در اغلب موارد باعث گسترش فعالیت های دامنه شرکت می شود.

قدم سوم : از مزایای شرکت چه میدانید؟

مهمترین موضوع در ثبت شرکت تقسیم و قسمت شدن مسئولیت بین چند نفر به عنوان شرکا و سهامداران شرکت می باشد.

  • اعتبار و اطمینان در میان ارگان ها نهاد ها و شرکت های دولتی و خصوصی
  • وجهه قانونی پیدا کردن فعالیت شما
  • حمایت بیشتر بانکها و دولت از اشخاص حقوقی
  • امکان شرکت در مناقصات داخلی و خارجی کشور
  • اعتماد اطمینان بیشتر مشتریان به شرکت ثبت شده شما با توجه به اطلاع رسانی پشتوانه آنها
  • امکان استفاده و بهره بردن از امتیازات و تسهیلات بانکا و ارگانها

قدم چهارم : معایب ثبت شرکت

در افکار عمومی این موضوع جا گرفته که با ثبت شرکت باید مالیات پرداخت شود که این امر برای تمام مشاغل یکسان است.

  • دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی بصورت سالیانه و تحویل آن به اداره مالیات
  • استخدام نیرو البته این امر به عنوان اعتبار شما و گسترش کار شما می باشد
  • در اختیار داشتن مکان یک پایگاه برای راه اندازی به عنوان دفتر شرکت
  • هزینه های جانبی که برای انجام ثبت شرکت افراد متحمل میشوند
  • لزومه ثبت شرکت آشنایی با قانون تجارت است

مرحله پنجم : انواع شرکت

قانون تجارت ۷ دسته شرکت را در ماده ۱۰ خود نام برده است عبارتند از:

در کل هر یک از این شرکتها با یکدیگر متفاوت می باشند و فرایند ثبتی متفاوتی هم دارند که هر یک را جدا گانه توضیح خواهیم داد گرچه درایران ۹۰% شرکت های ثبت شده از نوع سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود می باشد، اما ثبت شرکت در زیر شاخه های ذکر شده را توضیح خواهیم داد چرا که بعضی از دوستان و عزیزان خواهان ثبت شرکت و اعتماد فی ما بین آنها ،اعتبار اشخاص ،میزان سرمایه در فرایند ثبت تاثیر گذار می باشد.

قبل از توضیح در باره هر نوع شرکت که در بالا به صورت تیتر قرار گرفته است باید این موضوع را بیان کنم که ثبت شرکت به هیچ وجه کار آسانی نخواهد بود و بر خلاف توصیه برخی افراد بر پایه ثبت شرکت به صورت شخصی  به هیچ عنوان انجام فرایند و مراحل ثبت توسط خود فرد توصیه نمی شود چرا که یک اشتباه حتی کوچک می  تواند برای شما و فعالیت اقتصادی که دارین مشکل ساز باشد و یا در بساری موارد اشتباه در فرایند

  • ثبت شرکت
  • درج اطلاعات در اساسنامه شرکت
  • انجام صورتجلسات شرکت
  • اظهارنامه شرکت
  • و….

میتواند مشکلات قانونی نیز به همراه داشته باشد.این امر میتواند منجر به پرداخت خسارات خارج از عهده شما گردد. برای همین ما برای این امر انتخاب یک مشاور با تجربه در ضمینه:

  • ثبت شرکت
  • خدمات ثبتی
  • تهیه اساسنامه اظهارنامه
  • صورتجلسات
  • اخذ کد اقتصادی
  • ثبت برند و علائم تجاری

را پیشنهاد میکنیم. مشاورین ثبت شرکت یکتا با سالها تجربه در زمینه های گوناگون ثبتی و رزومه قوی می تواند شما را در راستای اهدافتان یاری دهد.

اولین قدم را محکم و با توجه به تجربه یک دهه ما در زمینه ثبت شرکت  بردارید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود با دو نفر یا بیشتر امکان پذیر میباشد. سرمایه در ثبت شرکت با مسئولیت محدود اعلامی می باشد. و بصورت کلی توسط موسسین تامین می شود. تمام دارایی نزد مدیرعامل باقی می ماند. اقرار مدیر عامل مبنی بر دریافت سرمایه کفایت می کند. شرکا در شرکت با مسئولیت محدود به میزان سرمایه  ی خودشان مسئول قروض و تعهدات می باشند.

اسم شرکت با مسئولیت محدود نباید شامل اسم یکی از اعضا باشد. زیرا شخصی که نامش در اسم شرکت قید می شود در برابر شرکت مسئولیت تضامنی پیدا میکند. در نام شرکت با مسئولیت محدود به این نکات باید توجه شود:

  • عبارت با مسئولیت محدود قبل یا بعداز نام شرکت گردد.
  • نام هیچ یک از شرکا نباید در اسم شرکت با مسئولیت محدود قید گردد.

طی دو مرحله زیر شرکت با مسئولیت محدود ثبت میگردد

  1. متن شرکتنامه تنظیم شود به همراه امضای ذیل سند شرکتنامه
  2. کل سرمایه تامین گردد و اعلام شود.

سرمایه در ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در ثبت شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود. شرکا تنها به میزان سهم الشرکه ی خودشان مسئول قروض و بدهی های خود می باشند. روابط در ثبت شرکت با مسئولیت محدود تابع تصمیم خود شرکا می باشد و به اشخاص ثالث ارتباطی ندارند.

مدارک مورد نیاز جهت تاسیس و ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  1. دو برگ از تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود
  2. دو برگ از اساسنامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود
  3. دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  4. کپی شناسنامه هر یک از شرکا و مدیران در شرایطی که جز سهامداران نباشند
  5. ارائه مجوز در صورت لزوم

سخن پایانی

چنانچه نیازمند راهنمایی و اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت میباشید، میتوانید با شماره های تماس موجود در قسمت بالایی سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید به صفحه تماس با ما رفته و پیامی در این خصوص برای ما ارسال نمایید. سعی نمایید شماره تماس خود را نیز در پیام قید نمایید تا در صورت امکان مشاورین شرکت ثبت و رتبه بندی قانونمداران یکتا با شما تماس حاصل کنند. در کوتاهترین زمان و به بهترین نحو اقدام به ثبت شرکت نمایید.

مشاوره رایگان ثبت قانونمداران یکتا
مشاوره رایگان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت یا به عبارت دیگر افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکتهای سهامی.

شرکتها در مواقعی که احتیاج به نقدینگی برای فعالیت های جدید یا توسعه فعالیتهای قبلی دارند از یکی از مزایای حضور در بورس یعنی اقدام به افزایش سرمایه شرکت می نمایند . تامین مالی از طرق مختلفی چون آورده نقدی، استفاده از اندوخته های سنوات گذشته، صرف سهام و یا ترکیبی از موارد مذکور صورت می گیرد. اما شاید جالب باشد بدانیم که یک شرکت چگونه میزان سرمایه خود را و طی چه مراحلی افزایش می دهد. معمولا پس از پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه طرح توجیهی و مشخص نمودن روش و محل سرمایه گذاری و میزان افزایش سرمایه، این افزایش به میزان مشخص به تصویب مجمع عمومی فوق العاده میرسد. سپس در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته و این هیئت پس از طی مراحلی با جلب رضایت سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ثبت افزایش سرمایه می نماید. طی این نوشتار برآنیم که جزئیات دقیق تری برای یک افزایش سرمایه به همراه مستندات قانون تجارت و همچنین ذکر یک مثال ارائه نمائیم.

تغییر در سرمایه شرکت تنها در صلاحیت مجمع فوق العاده سهامداران شرکت می باشد. لازم به یادآوری است که این مجمع با حضور بیش از نصف سهام دارای حق رای  و در نوبت دوم دعوت، با حضور بیش از یک سوم سهام به حد نصاب قانونی می رسد و همچنین تصمیمات مجمع فوق العاده با اکثریت دو سوم آرا در جلسه رسمی معتبر است.(مواد ۸۳ و۸۴ و ۸۵ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران)

در مرحله اول هیئت مدیره شرکت طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت را برای قرائت در مجمع فوق العاده آماده می کند و در این مرحله اجازه برگزاری مجمع فوق العاده را از سازمان بورس اخذ نموده و در روزنامه رسمی شرکت اقدام به درج آگهی می نماید تا از کلیه سهامداران شرکت دعوت به مشارکت در تصمیم گیری در این خصوص نماید. نماد شرکت با این آگهی بسته شده و معاملات بروی سهام شرکت متوقف می شود. مواد ۱۲۲ و ۱۲۳۳قانون تجارت، آدابی را برای تشکیل جلسات هیات مدیره مشخص نموده است. ماده ۱۲۲۲ قانون تجارت عنوان می کند که ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره را اساسنامه تعیین می کند و یک سوم مدیران را در صورتی که حداقل یکماه از آخرین جلسه گذشته باشد می تواند دعوت نمایند، همچنین ماده ۱۲۳ قانون تجارت هیئت مدیره را موظف نموده تا برای هر یک از جلسات خود صورت جلسه ای تنظیم نموده و به امضای اکثریت مدیران حاضر در جلسه برساند.

در مرحله دوم هیئت مدیره اقدام به اقدام به قرائت گزارش در خصوص میزان، نحوه و محل افزایش سرمایه شرکت نموده و از آن دفاع می نماید. حاصل جلسه تصویب یا عدم تصویب افزایش سرمایه شرکت است.در صورت پذیرش گزارش توجیهی، در مرحله سوم تعداد سهام حاضر در مجمع فوق العاده برنامه زمان بندی اجرای این طرح  را به تصویب سهامداران خواهد رسید.

پس از مرحله تصویب طرح افزایش سرمایه شرکت توسط سهامداران، هیئت مجددا با در نظر گرفتن اصلاحات جدید اقدام به تصویب آن می نماید و تشریفات عملیاتی کردن افزایش سرمایه شرکت را شروع به کار می کند. ماده ۱۵۸ قانون تجارت طرق مختلف افزایش سرمایه شرکت را بدین صورت مشخص نموده است: آمده نقدی، مطالبات حال شده، انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته، اضافه ارزش سهام و تبدیل اوراق قرضه.
در این مجال مراحل در حالت افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و استفاده از اندوخته قانونی بیان می گردد.

پس از تصویب هیئت مدیره در حالت استفاده از روش آورده نقدی گواهینامه های حق تقدم به آدرس سهامداران قبلی یا به آدرس شرکت کارگزاری که این سهامدار آخرین بار در آنجا اقدام به معامله این سهم نموده است ارسال می گردد. پس ازآن، ارسال اطلاعیه ای برای بازگشائی نماد توسط سازمان بورس ارائه می گردد. (از زمان برگزاری مجمع فوق العاده زمان ارسال گواهینامه های جدید نماد شرکت متوقف می باشد)

سهامدار قبلی ۲ انتخاب دارد: یا مبلغ درخواست شده توسط شرکت را به حساب اعلام نموده واریز نماید تا شرکت از این محل سرمایه قبلی خود را افزایش دهد. اگر شخص مطالباتی از دوره های گذشته نداشته باشد، میبایست به ازای هر سهم مبلغ ۱۰۰۰ ریال که همان ارزش اسمی سهام براساس قانون می باشد واریز نماید، یا اینکه حق تقدم را به قیمت بازار بفروش برساند تا خریدار جدید درخواست شرکت را اجابت کند. در این مرحله طی دو ماه خرید و فروش حق تقدم در تابلوی بورس صورت خواهد پذیرفت. طی این مدت هم نماد شرکت و هم نماد حق تقدم قابلیت معامله دارد. طبق قانون هیئت مدیره اختیار تمدید استفاده از حق تقدم را نیز خواهد داشت.

گاهی اوقات برخی از گواهینامه های ارسالی به سهامداران نمی رسد و لذا آنها نمی توانند از این حق قانونی خود استفاده نمایند لذا براساس قانون شرکت به نمایندگی از همه سهامدارانی که موفق به واریز وجه نشدند اقدام به عرضه این حق تقدم استفاده نشده می نماید.

هرچند پس از پایان مهلت دو ماهه نماد حق تقدم شرکت بسته شده بود، مجددا برای عرضه حق تقدم استفاده نشده نماد باز می شود. پس از طی این مرحله شرکت اقدام به استعلام از بانک نموده و به همراه مصوبه مجمع فوق العاده و مصوبه هیئت مدیره براساس ماده ۱۶۳ قانون تجارت برای ثبت افزایش سرمایه شرکت به اداره ثبت شرکتها مراجعه می نماید و اقدام به ارائه آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت و چاپ در روزنامه رسمی کشور خواهد نمود.

اما در صورتیکه افزایش سرمایه به روش استفاده از اندوخته ها باشد تنها مرحله آخر صورت می گیرد، یعنی شرکت اقدام به دریافت استعلامی از بانک نموده به همراه مصوبه مجمع فوق العاده و مصوبه هیئت مدیره به ثبت افزایش سرمایه شرکت مبادرت خواهد نمود.

کاهش سرمایه شرکت

هم چنان که سرمایه ممکن است اضافه شود گاهی اتفاق می افتد که تقلیل پیدا می کند . کاهش سرمایه شرکت به دو صورت انجام می شود:

کاهش اختیاری سرمایه شرکت

در مواردی که شرکت به زودی موفق به انجام منظور خود نمی شود و بیش از مبلغ مورد احتیاج سرمایه در اختیار دارد ، می تواند قسمتی از سرمایه خود را کاهش داده و به شرکاء مسترد دارد.

طبق ماده ۱۸۹ اصلاحی مجمع عمومی فوق العاده شرکت می تواند به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد کاهش سرمایه به طور اختیاری اتخاذ تصمیم کند، مشروط بر این که در اثر کاهش به تساوی حقوق سهام لطمه ای وارد نشود و سرمایه شرکت از حداقل مبلغ مقرر کمتر نشود. یعنی در شرکت های سهامی از پنج میلیون ریال و در شرکت  های سهامی خاص از یک میلیون ریال کمتر نباشد.

  1. پیشنهاد هیات مدیره راجع به کاهش سرمایه باید حداقل ۴۵ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده به بازرسان تسلیم شود.
  2. این پیشنهاد باید با توجیه لزوم کاهش سرمایه و شامل گزارشی درباره امور شرکت از بدو سال مالی که مجمع عمومی ترازنامه قبل از آن تصویب نموده همراه باشد
  3. بازرسان شرکت باید پس از دریافت پیشنهاد هیات مدیره نظر خود را به مجمع عمومی فوق العاده گزارش دهد.
  4. تصمیم مجمع عمومی دایر بر کاهش سرمایه باید حداکثر ظرف یکماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوطه به شرکت در ان نشر میشود آگهی گردد.
  5. در این صورت هریک از طلبکاران که منشا طلب آنها قبل از نشر آگهی فوق باشد می توانند ظرف دوماه از تاریخ نشر آخرین آگهی اعتراض خود را نسبت به کاهش سرمایه به دادگاه مربوطه تقدیم نمایند.
  6. در صورتیکه به نظر دادگاه اعتراض وارد تشخیص داده شود شرکت جهت تامین طلب معترض وثیقه ای که به نظر دادگاه کافی باشد نسپارد در اینصورت دین حال شده و دادگاه حکم به پرداخت آن میکند.
  7. تا مدت دوماه از تاریخ انتشار آگهی و همچنین در صورت بودن معترض قبل از خاتمه اجرای حکم قطعی دادگاه کاهش سرمایه ممنوع است.

کاهش سرمایه به یکی از دو طریق ممکن است:

  1. کاهش تعداد سهام که در اینصورت بعضی از شرکا قیمت اسمی سهم خود را دریافت و با رضایت از شرکت خارج میشوند.
  2. کاهش مبلغ اسمی سهام مثلا سهام ده هزار ریالی به پنج هزار ریال تنزل و مازاد آن به صاحبان سهام مسترد می شود.

باید متوجه بود که خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع است زیرا در این صورت سرمایه شرکت تقلیل پیدا می کند بدون این که کاهش سرمایه آگهی شود.

کاهش اجباری سرمایه شرکت

اگر تقلیل سرمایه در اثر برداشت نباشد بلکه زیان های وارده به قدری باشد که نصف سرمایه شرکت از میان برود، در این صورت قانون هیئت مدیره شرکت را موظف  نموده که مجمع عمومی را دعوت نمایند تا نسبت به بقاء یا انحلال شرکت تصمیم بگیرند. البته مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه و یا انحلال شرکت خواهد گرفت. این تصمیم را در هر حال مدیران شرکت مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها خواهند رسانید. هرگاه مجمع عمومی فوق العاده رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه با رعایت مقرراتی که برای ثبت شرکت لازم است سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر این که از میزان حداقلی که برای شرکت های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

 

آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت
آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت
مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

پلمپ دفاتر و اخذ و تحریر دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر و اخذ و تحریر دفاتر قانونی

 

پلمپ دفاتر و اخذ و تحریر دفاتر قانونی طبق قانون تجارت و قانون مالیاتهای مستقیم برای شرکتها و موسسات و اشخاص حقیقی گروه اول (دارای درآمد بیش از ۳ میلیارد تومان درسال ۹۴ و قبل از آن ) و مشاغل زیر الزامی است. یکی از خدمات حسابداری موسسات خدمات حسابداری اجرا و پیگیری فرایند پلمپ واخذ دفاتر قانونی متقاضیان است.

اشخاص مشمول عملیات پلمپ دفاتر قانونی :

  1. کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند .
  2. کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م )
    اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا ۱۰ برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ ملیارد تومان بوده است . و در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدمات ارایه می دهند مثل وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشر باشد.
  3. تشکل های قانونی مثل ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )

اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م محسوب می شوند.

  1. دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)
  2. صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
    بهره برداری از وزارتخانه ذیربط
  3. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  4. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی
  5. صاحبان مشاغل صرافی
  6. فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه تجار مکلف‌اند رویدادهای مالی عملیات تجاری خود را در دفاتر قانونی روزنامه و کل ثبت کنند.

از اینرو طبق ماده ۱۱ قانون تجارت ، دفاتر مذکور می‌بایست توسط ادارات ثبت، مهر،امضاء و پلمپ شوند.

پیگیری و عملیات پلمپ دفاتر و اخذ آن از وظایف حسابداران می باشد.

برای آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره های تماس که در سربرگ سایت موجود هستند تماس حاصل فرمایید. یا به صفحه تماس با ما رفته و از  اطلاعات تماس موجود در آن صفحه بهره ببرید.

------0263421801709123438517------09124991554-02634218018-----
مشاوره رایگان

مشاوره رایگ
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta

اخذ کد اقتصادی



اخذ کد اقتصادی – اخذ شماره اقتصادی
اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی یا شماره اقتصادی و امور مربوط به آن را در مطلب زیر دنبال کنید.

مقدمه

فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد. حمایت از فعالیت کنندگان در این امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری) مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد. کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد.
در کنار راهنمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی، ضرورت اخذ کد اقتصادی ملاحظه می شود. فلذا با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور  اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت کد اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوطه می باشند، اقدام شد .

کلیات مربوط به کد اقتصادی:

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی :

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند. همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار از مراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ کد اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.

مجوز فعالیت :

مجوز فعالیت به سندی اطلاق می گردد که بر اساس آن فعالیت اقتصادی هر شخصی از طرف یکی از مراجع ذیصلاح تایید شده باشد. مانند پروانه داروخانه ها از طرف وزارت بهداشت و درمان یا کارت بازرگانی از طرف وزارت بازرگانی یا فعالیت مرغداری از طرف جهاد یا گواهی فعالیت صنعتی (کارگاه یا کارخانه) از طرف وزارت صنایع یا پروانه های کسب و کار صادره از سوی اتحادیه های صنفی و یا معرفی نامه سازمان برنامه بودجه برای پیمانکاران و یا سایر مراجع ذیربط.

محل فعالیت تجاری:

محل فعالیت تجاری به یک واحد شغلی اطلاق می گردد که آن محل از طرف شهرداری یا مراجع قانونی دیگر بعنوان محل فعالیت اقتصادی شناخته شده و فعالیت مربوط در آن جواز کسب و یا بدون جواز انجام می شود (مانند دفتر پیمانکاری یا واسطه ها یا شغلهای مشابه که فعالیت همراه با مجوز نمی باشد و داروخانه ها و یا برخی دیگر از مشاغل که محل فعالیت الزاما همراه مجوز کسب است، این محل بصورت تطعی یا اجاره در اختیار مودی می باشد .

رسید بانکی:

مبلغ فیش بانکی در کلیه شهرستانها به حساب ۵۲۳ خزانه نزد یکی از شعب بانک ملی از جانب مودی واریز می شود .

پرینت مربوط به کد اقتصادی:

پرینیت یک برگ صادر شده به وسیله کامپیوتر قبل از صدور کارت می باشد که کلیه اطلاعات مربوط به مودی اعم از هویت و مالیات را شامل می شود که بعنوان رسید از مودی توسط مامورین پست و بایگانی در پرونده مودی استفاده خواهد شد .

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی:

رنگ و شکل و مندرجات کارت جدید با کارتهای قبلی تفاوت خواهد داشت و عکس ۲*۳ مودی ، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی ، نشانی محل فعالیت تجاری و شماره حوزه مالیاتی مودی در آن درج خواهد شد .

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

عبارت است از فرم اطلاعات هویتی، تصویر شناسنامه ، (اصل و تصویر)فیش بانکی، مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری(رسمی وغیر رسمی )و سه قطعه عکس ۲*۳ که در صورت داشتن شماره اقتصادی آن را پشت عکس درج و در غیر این صورت مشخصات سجلی پشت آن درج می گردد. و همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری (برای دارندگان شماره اقتصادی)به همراه ، تحویل حوزه مالیاتی می شود.

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی:

تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی در کارت اشخاص حقوقی نیز وجود دارد. با این تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی نیز درج خواهد شد . در صورت هماهنگی با خدمات ماشینی کارت اشخاص حقوقی بصورت لیزری صادر خواهد شد .

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

عبارت است از فرم اطلاعات هویتی مربوط ، اگهی تاسیس در روزنامه رسمی و فیش بانکی و فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری (برای دارندگان شماره اقتصادی )اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارند.

مؤیدی مالیاتی:

مؤیدی مالیاتی با بررسی شرایط مندرج در اطلاعیه منتشره در روزنامه های کثیر الانتشار و دستور العمل اجرایی ماده ۸۵ قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ، در صورت داشتن شرایط ، فرم اطلاعات هویتی مربوطه را از روزنامه جدا می نماید و یا از فرم نمونه کپی می گیرد و پس از تکمیل قسمت مربوط به خود و الصاق یک قطعه عکس بر روی فرم هویتی به همراه سایر مدارک تحویل حوزه مالیاتی ذیربط نموده و رسید دریافت می دارد. پس از رسیدگی حوزه، به مدارکی که ناقص باشد شماره اقتصادی تخصیص نمی یابد و مدارک وفیش بانکی مسترد نخواهد شد. در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می شود با این تفاوت که در صورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مؤدی تکمیل گردد. تشکیلات قانونی نیز در صورتی که دارای ذیحساب مستقل بوده و مورد تایید امور ذیحسابی ها باشد می توانند با مراجعه به حوزه مالیاتی تکلیفی خود، درخواست کد اقتصادی نماید .

وظایف حوزه مالیاتی:

حوزه مالیاتی ابتدا موظف است مندرجات قسمت مربوط به مؤدی در فرم اطلاعات هویتی را با اسناد و مدارک ، خصوصا کپی شناسنامه با اصل آن مطابقت نماید و در صورت تطابق کامل و عدم وجود اشکال، عکسی الصاقی مؤدی را ممهور و پس از تکمیل اقلام اطلاعاتی مربوط به خود صحت مندرجات آن را تایید و مهر و امضا نمایند. سپس آن را جهت تایید به سر ممیزی خود ارائه نمایند و سرممیزی مالیاتی نیز پس از کنترل و حصول اطمینان، صحت مندرجات آن را در قسمت مشخص شده مربوط به خودتایید و مهر و امضا می نماید.
پس از تایید سر ممیزی حوزه مالیاتی فرم اطلاعات هویتی را در دفتر اندیکاتور حوزه ثبت نموده و آخرین قسمت آن را پس از مهر و امضا، بعنوان رسیدمؤدی، به وی تسلیم نماید. در صورتی که محل فعالیت تجاری بصورت اجاره نامه عادی تنظیم شده باشد، اجاره نامه مذکور باید جداگانه از طرف سر ممیزی تحت عنوان ” محل مندرج در اجاره نامه یک محل تجاری و محل فعالیت مؤدی می باشد و با نشانی مؤدی در پرونده مالیاتی مربوطه مطابقت دارد” مهر و امضا گردد. حوزه مالیاتی باید پس از جمع آوری مدارک مؤدیان آنها را در دو بخش جداگانه و بر اساس مدارکی که دارای شماره اقتصادی بوده و مدارکی که کد اقتصادی ندارند (در رابطه با مؤدیانی که تا کنون کد اقتصادی نداشته اند) طبقه بندی نموده و پس از فهرست برداری، آنها را به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی و یا نظارت و پیگیری حسب مورد تحویل نماید .

وظایف ادارات اطلاعات و خدمات مالیاتی (نظارت و پیگیری):

پس از دریافت مدارک از حوزه می بایست آنها را بصورت طبقه بندی شده به همراه فهرست از طریق رابط یا پست به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی در تهران ارسال نماید. طبقه بندی مدارک بر اساس حوزه های مالیاتی، تفکیک مدارک مؤدیان دارای کد اقتصادی و بدون کد اقتصادی از جانب ادارات مذکور انجام گرفته و به همراه فهرست جداگانه ارسال می گردد. نظر به اهمیت مسئولیت رابط ها انتخاب این افراد از اهمیت خاصی برخوردار است.

وظایف ادارات کل دارایی:

  1. ادارات کل مالیاتی موظف‌اند فرمهای هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی را به تعداد مورد نیاز تکثیر و جهت تکمیل آن در اختیار حوزه مالیاتی قرار دهند. قابل ذکر است فقط اشخاصی که فاقد کد اقتصادی هستند فرم هویتی مربوطه را از حوزه مالیاتی دریافت می دارند.
  2. ادارات کل مالیاتی موظف‌اند آخرین دستور العمل اجرایی موضوع ماده ۸۵ قانون در وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین بشماره ۲۱۵۶۷ ، ۲۸/۶/۷۵ را تکثیر و در معرض رویت مؤدیان مالیاتی نصب نمایند.
دستورالعمل مذکور بشرح ذیل می باشد :

دستور العمل اجرایی موضوع ماده ۸۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن درموارد معین مصوب ۱۳۷۳/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی

مقررات کد اقتصادی

بنا به اختیار حاصل از ماده ۸۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین موارد ذیل جهت اطلاع و اقدام اشخاص ذیربط اعلام می گردد:

الف) اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی:
  1. کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید ، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند .
  2. کلیه اشخاص حقیقی که به امر تولید، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند.
  3. کلیه اشخاص موضوع بندها ی ۱و ۲و ۴ ماده ۲ قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب اسفند ماه سال ۱۳۶۶٫

تبصره ۱: شعبات یا ادارات تابعه اشخاص مذکور در بندهای( الف -۳ ) و (الف -۱) این دستور العمل در تهران و یا سایر شهرستانها مکلف به استفاده از کد اقتصادی تخصیصی به وزارتخانه، نهادها، موسسات و…. متبوع مرکزی حسب مورد می باشند .

تبصره ۲ : منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط ، کلیه پروانه های کسب یا کار صادره از اتخادیه های امور صنفی ، اتاق صنایع و معادن و بازرگان ، وزارتخانه ها و  یا سایر مراجع ذیصلاح می باشد .

ب) اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی :
  1. مساجد و تکایا
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیتهای مرتبط، طراحی، خطاطی ، نقاشی ، نویسندگی ، ترجمه کتاب ، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند از جمله اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.
  4. اتحادیه های امور صنفی (به موجب مواد ۴ و ۲۳ قانون نظام صنفی، اتحادیه های مجاز به فعالیتهای اقتصادی نمی باشند ).
  5. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-۲)این دستور العمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمانهای آنها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد .
ج) تکالیف اشخاص ذیربط :
  1. کلیه اشخاص حقوقی که در این دستور العمل مکلف به اخذ کد اقتصادی گردیده اند، مکلف‌اند با ارائه تصویر آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و قبض بانکی مبنی بر واریز مبلغ ۵۰۰۰ ریال به حساب جاری مربوطه به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه و نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.
  2. کلیه اشخاص حقوقی که در این دستور العمل مکلف به اخذ کد اقتصادی گردیده اند، مکلف‌اند با ارائه تصویر صفحه اول شناسنامه، تصویر پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط و یا تصویر سند اجاره و یا سند مالکیت حسب مورد و همچنین قبض بانکی مبنی بر واریز مبلغ ۵۰۰۰ ریال به حساب جاری مربوطه به حوزه مالیاتی ذیربط مراجعه و نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.

تبصره ۱:  پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی صادره از مراجع ذیربط می بایست در سال جاری صادر و یا تجدید و یا تمدید شده باشد و در غیر این صورت می بایست اعتبار پروانه کسب یا کار از سوی مراجع صادرکننده ذیربط در سال جاری مورد تایید قرار گیرد و در مواردی که اشخاص حقیقی فاقد پروانه کسب و کار بوده ولی دارای محل کسب هستند ،ممیز حوزه مالیاتی ذیربط باید اشتغال بکار فرد متقاضی را تایید نماید.
کلیه اشخاص حقوقی موضوع بند (الف -۱) این دستور العمل و کلیه اشخاص حقیقی موضوع بند (الف -۲)این دستور العمل مکلف‌اند برای عرضه و فروش کالا و یا خدمات از صورتحساب فروش کالا که در دی ماه سال ۱۳۷۱ و اطلاعیه های بعدی آن در جراید کثیر الانتشار کشور از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر گردیده ، استفاده نماید و در صورتحسابهای صادره ، کد اقتصادی فروشنده را چاپ و کد اقتصادی خریدار را درج نماید .
هر گونه از اشخاص موضوع بند (ج-۳)این دستور العمل مجاز می باشد علاوه بر مندرجات اعلام شده در فرم نمونه صورتحساب، متناسب با نوع فعالیت و نیاز های خود هر گونه اطلاعاتی را بصورت ستون ، ردیف و یا مطلب به صورتحساب فرو اضافه نمایند و انتخاب اندازه ابعاد (طول و عرض) و تعداد نسخ صورتحساب با فروشند ه می باشد . آن گروه از مؤدیان مالیاتی که مجوز موضوع تبصره ۳ ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۸۶ را از وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر استفاده از سیستمهای کامپیوتری دریافت نموده اند می توانند فرم فاکتور فروش خود را متضمن شماره مسلسل مطابق نمونه ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس مقررات ماده ۱۶۹ قانون فوق الذکر پیش بینی نموده است بوسیله ماشینهای چاپگر تهیه و استفاده نمایند و در غیر این صورت ملزم به داشتن صورتحساب فروش چاپی طبق اطلاعیه های مربوطه می باشند .
در مواردی که توزیع کالا و یا ارائه خدمات بصورت خرده فروشی انجام می شود بنحوی که صدور فاکتور عملا غیر ممکن است (مانند نحوه فروش مواد غذایی در فروشگاهها )صدور فاکتور با درج کد اقتصادی الزامی نمی باشد اما در مواردی که قبض صندوق صادر می گردد درج کد اقتصادی فروشنده در قبض مزبور الزامی است.
در خصوص پیمانکاری و سایر انواع معاملات ، اشخاص حقیقی موضوع بند (الف-۲) و اشخاص حقوقی موضوع بند های (الف -۱)و (الف -۳) این دستور العمل و سایر اشخاص حقوقی دیگر اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی حسب مورد مکلف به درج کد اقتصادی خود و طرف معامله در قرار دادها و اسناد پرداخت می باشند ، مگر در موارد مذکور در بند (ب-۵) این دستور العمل در مورد پیمانکاری اشخاص حقیقی بشرط رعایت بند (د-۵) این دستور العمل .
فروش هر نوع کالا از طریق مزایده به شرط آنکه مبلغ مزایده بیش از بیست میلیون ریال باشد ، مشمول رعایت مفاد این دستور العمل می باشد .
در صورت فروش کالا و یا خدمات به مصرف کننده نهایی درج کد اقتصادی خریدار الزامی نمی باشد .
فروشندگان مکلف‌اند اصل فرم کد اقتصادی طرف مورد معامله را رویت نموده و با مشخصات ابرازی از حیث صحت مطابقت نمایند .
کلیه مؤدیان موضوع این دستور العمل مکلفند انحلال تغییر شغل آدرس و یا هر گونه تغییرات دیگر را حسب مورد حداکثر ظرف مدت یک ماه به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام نمایند .
د-تکالیف اشخاص ثالث:

گمرک ایران مکلف به اخذ کد اقتصادی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی در هنگام ارائه خدمات می باشد . در خصوص تنظیم اظهار نامه های گمرکی درج کد اقتصادی بازرگانان و حق العمل کاران گمرکی بر روی اظهر نامه های مذکور الزامی است (موضوع بخشنامه شماده ۲۰۴۱۹- مورخ ۲۴/۶/۷۲)و کلیه وزارتخانه ها، موسسات ، شرکتهای وسازمانها دولتی نیز ملزم به رعایت مفاد بخشنامه شماره ۲۹۳۳۳ مورخ ۲۴/۸/۷۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی که در تعقیب بخشنامه شماره ۱۴۱۵۶ مورخ ۲۵/۲/۷۲ ریاست محترم جمهور صادر گردیده است ، خواهند بود.
بانکها مکلف‌اند کد اقتصادی طرف معامله را در هر نوع قرارداد خدماتی و خرید کالا از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درج نماید .
اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در بند (ج-۳)این دستور العمل مکلفند خلاصه اطلاعات فعلی مربوط به معاملات خویش ، اعم از معاملات فروش و معاملات خرید را به صورتی که در اطلاعیه مورخ ۳۰/۱۰/۷۲ و اطلاعیه بعدی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جراید کثیر الانتشار کشور آگهی شده ، تهیه و تنظیم نموده و در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی مربوطه تحویل نمایند .
تبصره ۱: اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در بند (ج-۳)این دستور العمل مکلفند در موارد مذکور در بند (ج-۹)این دستورالعمل فهرستی تحت عنوان مصرف کنندگان نهایی تنظیم و طبق مفاد بند (د-۳)این دستور العمل تحویل نمایند.
تبصره ۲: چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی بند (ج-۳)این دستور العمل خلاصه اطلاعات فعلی مربوط به معاملات خویش را به روی نوارها ی مغناطیسی و یا دیسکتهای کامپیوتری تهیه و تنظیم می نمایند مکلفند دستور العمل صادره در این ارتباط را از اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی دریافت و مفاد آن را کاملا رعایت نمایند.
تبصره ۳: بر اساس توافق بعمل آمده با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اشخاص مربوطه می توانند با استفاده از خدمات پستی لیست خلاصه معاملات خود را در صورت کامل بودن و یا ابزار مغناطیسی حاوی اطلاعات خلاصه معاملات فعلی خود را از طریق پست به مراکز مرتبط ارسال نمایند.
ذیحسابیها و یا مدیران کل امور مالی حسب مورد مکلف‌اند اطلاعات مربوط به خریدهای خود و همچنین اطلاعات مربوط به قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را به ذکر شرح پرداخت اعم ار مبالغ پیش پرداخت، مبالغ علی الحساب، پرداخت قطعی و پرداخت از محل وجه الضمان و نیز ذکر مبالغ ناخالص پرداختی قبل از کسر هر گونه وجهی از بابت مالیات یا حق بیمه و یا وجه دیگر را بطور خوانا بر روی فرمهیا ذیربط تهیه و تنظیم واطلاعات هر ماه را حداکثر ظرف ماه بعد در تهران به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و در شهرستانها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی تحویل نماید .
پیمانکاران مذکور در بند (ب-۵)این دستور العمل به شرط ارائهنه و تسلیم تصویری از پیمان وکسر و ایصال مالیات مکسوره موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ توسط کارفرما ، الزامی به ارائه کد اقتصادی نخواهد داشت .
چنانچه مکلف‌اند از چاپی فاکتور و یا صورتحساب فروش کالا و یا خدمات بدون کد اقتصادی و آدرس دقیق متقاضی بر روی فاکتور خودداری نمایند (موضوع بخشنامه شماره ۸۱۱۰/۱۳۴-۱۲/۶/۷۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ).

ه)تخلفات کد اقتصادی :

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از شماره اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیر مجاز و خلاف مقررات بوده و تعلق مالیات متوجه شخصی است که کد اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است .
هر گونه جعل ، تقلب ، سوء استفاده و تبانی درارتباط با کد اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید.
دریافت هر گونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج شماره اقتصادی فروشنده و یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد .
عدم رعایت مفاد این دستور العمل از جانب اشخاص ذیربط،از قبیل عدم ارائه وی یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در صورتحساب فروش کالا و یا خدمات ، خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد گردید .
تبصره ۱: در صورتی که فروشنده در هنگام معامله از ارائه کد اقتصادی خود امتناع ورزد و ارائه کد اقتصادی را منوط به دریافت مبلغی بیشتر از رقم واقعی نماید خرید کالا  بدون شماره اقتصادی فروشنده بلامانع است بشرط آنکه گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده از ارائه شماره اقتصادی جهت پیگیری قانونی ، حداکثر ظرف یک ماه به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند تسلیم گردد.

و-جرایم تخلفات کد اقتصادی :

در صورت عدم رعایت مفاد این دستور العمل از جانب اشخاص ذیربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای وابسته از ارائه هر گونه تسهیلات به این اشخاص خوداری می نمایند. عدم صدور صورتحساب و یا عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستور العمل علاوه بر بی اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده ۸ قانون تعزیرات حکومتی ، مشمول جرایمی بشرح زیر خواهد بود :

برای بار اول جریمه ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله .
برای بار دوم تعطیل محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه.
برای بار سوم حبس تعزیری از سه ماه با شش ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذیربط.
مرتضی محمد خان وزیر امور اقتصادی و دارایی

الف) اشخاص حقوقی برای اخذ کد اقتصادی چه مدارکی را باید ارائه دهند؟

  • درخواست کتبی شرکت
  • روزنامه رسمی که آگهی تاسیس شرکت در آن درج شده است .
  • فیش پرداختی مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال به حساب ۵۲۳ خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران بابت صدور کد اقتصادی
  • فتوکپی شناسنامه از کلیه صفحات
  • تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخصاص حقوقی (بشرح نمونه )
  • فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

پس از تهیه کارت و تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که بوسیله مدیر عامل یا وکیل قانونی تنظیم و به مهر شرکت ممهور و به حوزه مالیاتی مربوطه تسلیم و ممیز مالیاتی پس از کنترل مدارک آن را در دفتر حوزه ثبت و رسید صادره را تحویل مؤدی می نماید و سپس مدارک به اداره نظارت و پیگیری تحویل و اداره مذکور پس از بررسی مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی-اداره کد اقتصادی تحویل و اداره فوق الذکر نسبت به صدور کارت کد اقتصادی و تحویل به مؤدی اقدام می نماید . چنانچه از دریافت کارت کد اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی حادث شود لازم است فرم مربوطه، تکمیل و به همراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادر کننده کارت تحویل داده شود .

ب) اشخاص حقیقی برای گرفتن کد اقتصادی چه مدارکی را باید ارائه دهند؟

  • در خواست کتبی شخص
  • فتوکپی پروانه کسب
  • فتوکپی کامل صفحات شناسنامه
  • فیش پرداختی مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال به حساب ۵۲۳ خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی (فرم نمونه)
  • عکس ۲*۳ متقاضی (سه قطعه)

فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری (در صورتی که قبلا کارت در یافت نموده باشد ).
پس ار تهیه مدارک فوق الذکر و تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و امضای آن ، نسبت به تحویل به حوزه مالیاتی مربوطه اقدام و ممیز مالیاتی پس از کنترل مدارک و ثبت در دفتر حوزه ، رسدی دریافت مدارک را صادر و تحویل مؤدی می نماید و مدارک به اداره نظارت و پیگیری تحویل و اداره مذکور پس از بررسی مدارک دریافتی ،آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره کد اقتصادی ، ارسال و اداره مذکور پس از دریافت مدارک و بررسی آنها نسبت به صدور کارت کد اقتصادی اقدام می نماید. چنانچه پس از دریافت کارت کد اقتصادی تغییراتی در اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی حادث شود لازم است فرم نمونه را تکمیل و بهمراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه یا اداره صادرکننده کارت تحویل داده شود تا نسبت به ثبت تغییرات و اصلاح کارت ، اقدام لازم به عمل آید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sabte yekta